Správa o zájazde “ZAMRAČENOU do RAJA 2015”
KST Horňan Práznovce a Prievidzský parostrojný spolok z Prievidze uskutočnili v termíne od 8.5. do 10.5.2015 historicky najväčšiu vlakovú turistiku, ktorá spojila nielen členov KST, ale aj nečlenov z Topoľčianskeho, Prievidzského a Nitrianskeho regiónu.
Celkom 250 účastníkov z rôznych klubov, ako KST Horňan Práznovce (organizátor), KST Javor Bošany, KST Ostrá Veľký Klíž, KST Bojná, KST Horec Partizánske, KST KLUT Urmince a ďalšie organizované skupiny ľudí – dňa 8.5.2015 o 6:00 hod. ráno plne obsadili železničnú stanicu Topoľčany.
Po celkom pokojnom nastúpení do pristavených označených vozňov – vyhradených podľa klubov – vlak o 06:25 hod. vyráža za krásneho počasia na prvú časť dobrodružnej cesty po trase Topoľčany, Handlová, Zvolen, Banská Bystrica, Hronec. Cestou ešte zastavujeme v Bošanoch, v Partizánskom a v Novákoch, kde pristúpili ďalší pasažieri. Cestu nám spríjemňovali okrem dobrej nálady aj krásne výhľady na okolitú prírodu stredného Slovenska. Nie náhodou je táto vlaková trasa považovaná za technicky najnáročnejšiu, ale aj najkrajšiu v Európe.
Hronec, druhá časť trasy: železničnú trať s normálnym rozchodom (1435 mm) zamieňame za úzkorozchodnú (1000 mm), dieselový rušeň meníme za parný. Prestupujeme, z Hronca smerujeme Čiernohronskou železničkou do odbočky Svätý Ján, kde nás čaká občerstvenie v podobe dobrej kapustnice a chladeného piva a kofoly. V krásnom horskom prostredí, kde to dýcha bohatou dávnou históriou, nám chvíľa oddychu padla veľmi vhod. Moju pohodu narušila správa, že vznikol problém s dieselovou mašinou na „našom“ vlaku – technická porucha, ktorá bráni lokomotíve pokračovať v ceste. Našťastie, predseda Prievidzského parostrojného spolku Martin Rys situáciu (pre niektorých z nás infarktovú) rieši zapožičaním náhradnej mašiny, ktorá má doraziť o necelú hodinu a tým zachráni našu cestu do „RAJA“. Musím sa poďakovať aj riaditeľovi Čiernohronskej železničky Alešovi Bílekovi, ktorý bol ochotný aj nad rámec dohodnutej trasy (len po Svätý Ján ) preklenúť, už aj tak nepríjemný, adrenalínový čas čakania predĺžením trasy až do Čierneho Balogu a späť do Chvatimechu. Chvatimech, tretia časť trasy: prestupujeme opäť do „svojho“ vlaku a pokračujeme po trase – Chvatimech, Červená Skala, Telgárt, Dobšinská Ľadová Jaskyňa, Dedinky a Mlynky. Najkrajším úsekom, ktorým budeme prechádzať, je takzvaná Telgártská slučka. Slučka preto, lebo vlak vchádza do tunela kde urobí veľký oblúk vľavo a onedlho prechádza po krásnom klenbovom premostení vysoko nad tunelom, do ktorého pred malou chvíľou vchádzal. Ďalšie zaujímavé miesto, ktoré vidíme z okna vlaku, je prameň Hrona, druhej najväčšej rieky Slovenska a prechádzame najväčším prevýšením železničnej trate s normálnym rozchodom v Európe, sedlom Besník (994 m .n.m.). Po prekonaní sedla Besník schádzame do údolia, kde bude ešte jedna zastávka – Dobšinská Ľadová Jaskyňa. O 19:30 hod. vchádzame do stanice Dedinky, krásna scenéria Palcmanskej Maše, v pozadí Gačovská skala nad dedinou, jednoducho krásny pohľad, vystupujeme. Nasleduje hromadný peší presun, ubytovanie, večera a voľný program. Tóny gitary ukončia celkom zaujímavý, poučný a pohodový deň.
– postupne sa prebúdzame do zamračeného, upršaného rána. Hneď mi bolo jasné, že čiastočne nám to nabúra plánovaný program. Niekoľko telefonátov rozhodlo, že výstup na Kráľovu Hoľu vypúšťame a naša pozornosť sa obrátila na Slovenský raj. Je rozhodnuté, naša trasa povedie nasledovne: Dedinky – Palcmanská Maša, Biele vody, Zejmarská roklina, Geravy a ďalej sa rozhodneme podľa toho, ako sa bude vyvíjať počasie. Podotýkam, že touto trasou sa rozhodol ísť KST Horňan Práznovce, no pridali sa i niektorí členovia z iných klubov. Ostatné kluby si trasu určovali sami, aj keď sme sa na Geravách s mnohými skupinkami stretli a zase rozišli. Boli aj takí, ktorí z pôvodného plánu neupustili a predsa len na Kráľovu hoľu vystúpili. Pokiaľ mám dobré informácie, tak na vrchole stála trojica turistov z KST Horňan Práznovce a KST Bojná a niekoľko neregistrovaných členov turistického zájazdu. Po malom občerstvení na chate pokračujeme po trase Geravy, Predný Hýľ, Zadný Hýľ, Sedlo Čertova hlava, Biele vody, Palcmanská Maša. Zaujímavá trasa, stále bolo na čo pozerať, odporúčam každému a čo je dôležité, zvládnu to aj menej zdatní turisti alebo staršie deti. Večer sa stretávame s našimi kamarátmi z KST Javor Bošany a pri družnej debate a speve do polnoci sa končí ďalší pekný deň.
10.5.2015 Nedeľa, 6:00 hod.- prvý pohľad z okna, presná kópia predchádzajúceho dňa: zamračené, prší, ale plánu sa nevzdávame. Dnes máme na pláne Gačovskú skalu, ktorá sa nachádza nad obcou Dedinky. Po príchode nášho horského vodcu sa vydávame od penziónu Salamander na túru. Upozorňujem, že na tomto chodníku je možný pohyb len v sprievode horských vodcov! Vyhliadka Gačovská skala – juh: Naskytne sa pohľad na samotnú obec, priehradu, v pozadí s krásnou panorámou Volovských vrchov. Gačovská skala – sever: Pohľad na samotný Národný park Slovenský raj. V pozadí s panorámou od Vysokých Tatier cez Kráľovu hoľu až po časť Volovských vrchov. Len škoda, že severný pohľad kvôli zamračenému počasiu nie je až tak dokonalý.
Dedinky aj Palcmanskú Mašu, ako aj pokoj v celej kotline, prehlušuje rachot nášho vlaku, ktorý presne o 14:45 hod. pristáva na stanici Dedinky. Hromadná vlaková výprava, akú ešte Slovenský Raj nezažil (podľa vyjadrenia miestnych obyvateľov), sa vydáva na poslednú časť trojdňového putovania po trase: Dedinky, Telgárt, Banská Bystrica, Harmanec, Diviaky, Horná Štubňa, Handlová, Nováky, Topoľčany. Táto cesta je zaujímavá krásnou krajinou, ktorú vidíme z okna a tiež tým, že vlak prechádza po trase, kde sa nachádza až dvadsaťdva tunelov, z toho jeden (Čremošniansky) s dĺžkou cca 4,7 km je najdlhší vlakový tunel na Slovensku.
Na záver chcem povedať pár slovami len toto: Aj keď organizácia tohto projektu bola náročná, aj keď som mal veľké obavy, aby to všetko dobre dopadlo, môžem jednoznačne konštatovať, že táto námaha nám, organizátorom, stála za to.
Touto cestou chcem poďakovať všetkým – predsedom klubov, vedúcim skupín, všetkým zúčastneným členom z Prievidzského parostrojného spolku, ktorí sa po celý čas o nás dobre starali a jeho vedeniu – hlavne Martinovi Rysovi, riaditeľovi Čiernohronskej železničky Alešovi Bílekovi, Výboru KST Horňan Práznovce, Petrovi Šildovi a všetkým tým, čo sa nejakým spôsobom do tohto procesu zapojili – za skvele odvedenú prácu a samozrejme aj všetkým účastníkom zájazdu, za prejavenú dôveru.
A ešte jeden odkaz pre tých, ktorí sa z nejakých dôvodov tejto vlakovej turistiky nemohli zúčastniť. Nezúfajte, ešte tento rok začneme pracovať na ďalšej dobrodružnej ceste vlakom. Kde? Všetko sa dozviete včas na našej webovej stránke KST Horňan Práznovce. S pozdravom predseda klubu KST Horňan Práznovce Pavol Janček.
Autor článku: P. Janček Foto: P. Šild a P. Janček
Fotografie z akcie sú zverejnené v sekcii “Fotogaléria” na karte “2015”, alebo kliknite jednoducho >>> tu <<< … .